Mijn dromen

Vorig jaar viel mijn passie voor de (levens)verhalen van andere mensen samen met het werken als planner op het zorgbemiddelingsbureau van mijn vader. Dagelijks hoorde ik emotionerende verhalen van de tegenwoordig vele (jonge), terminaal zieke mensen. Aan de andere kant leerde ik over hun vechtlust en de mooie momenten die zij voor hun overlijden nog beleefden.

In bijna ieder verhaal schuilde een bucket list.

Het fenomeen ‘bucket list’ heeft me destijds aangegrepen en nooit meer losgelaten. Zoals gezegd in mijn About is het nu tijd voor mij om dit onderwerp journalistiek te gaan vertalen op dromenplukkers. Bij dit streven hoort ook het starten van mijn eigen dromenlijst.

Dromen. Een magisch iets als je het mij vraagt. De mogelijkheid tot dromen laat mij soms ‘even ontsnappen’ aan de werkelijkheid. Aan de werkelijkheid van mijn leven. Mijn studentenleven dat niet altijd is ‘zoals in de film’. De lange schooldagen en bij thuiskomst dagelijkse taken van het op kamers wonen, schoolwerk, werk en sporten maken het soms lastig voor mij om te blijven ‘leven’. Ik ben namelijk nogal perfectionistisch, gedisciplineerd, ambitieus en ja, hard voor mezelf. Goede eigenschappen toch? hoor ik je denken. Ja, maar soms lastig te combineren met ‘genieten’. Ik onthul dit deel van mezelf nu niet om medelijden te creëren, maar omdat dit deel van mij een grote rol speelt in mijn dagelijkse leven, een te grote rol heb ik vorige week zondag besloten.

Ik heb besloten meer te gaan genieten van het leven.

Ik ben me er namelijk maar al te goed van bewust dat ik, en niemand anders, zelf verantwoordelijk ben voor mijn eigen geluk. Dit voornemen is een tweede reden om over het onderwerp ‘bucket list’ te gaan bloggen. Een reden die ik eerst niet openbaar, op het world wide web, wilde gooien, maar waarover ik heb besloten toch open te zijn. Net zo open als de dromenplukkers die ik de komende weken zal portretteren en waar ik mee op pad zal gaan. Net zo open als de deskundige(n) die met mij wil(len) praten over terminaal ziek zijn, wat dit met je en je omgeving doet en hoe je dit kunt overwinnen en er sterker uit kunt komen.

DSC00405 Zo, het hoge woord is er uit.

Tijd om te dromen.

Het hoogste doel op mijn bucket list zal ‘genieten’ zijn. Het kunnen genieten van de dingen waar ik nu geen tijd voor maak om van te genieten. Wakker worden, door Utrecht fietsen, boodschappen doen; ontstressende, dagelijkse activiteiten waar ik vaak door de drukte in mijn hoofd niet bij stil sta. Genieten zoals ik de vissende mannen op de foto zag doen in het Italiaanse Cinque Terre afgelopen zomer. ‘Genieten’ zal een punt op mijn bucket list zijn waar ik dagelijks aan ga werken. Natuurlijk staan er ook dingen op die niet 1, 2, 3 te ondernemen zijn:

Vandaag voeg ik hier aan toe:

  • Een reis maken door Vietnam en Cambodja.
  • Vrijwilligerswerk doen (en tegelijk mijn Spaans verbeteren?).
  • Een stedentrip maken naar Kopenhagen.
  • Een reis maken naar Ijsland.

Dromen is iets oneindigs. Daarom zullen mijn ‘te plukken dromen’ constant in beweging zijn. Mijn bucket list zal zelfs letterlijk in beweging komen als ik de pech heb ’s nachts een punt te bedenken en in beweging te moeten komen om hem te noteren.

Maar hé, als dat is what it takes

Houd dus mijn ‘te plukken dromen’ in de gaten!